Zostań Sygnalistą

Możesz zgłosić naruszenie przepisów prawa po kliknięciu tutaj.

Co warto wiedzieć przed złożeniem zgłoszenia o naruszeniu przepisów prawa:

  • Sygnalista to osoba, która zgłosiła nieprawidłowość w banku.  Sygnalistą może być pracownik, były pracownik, kandydat na pracownika, podwykonawca.

    Warunkiem uprawniającym do bycia Sygnalistą jest przekazanie informacji w kontekście związanym z pracą, z przeświadczeniem, że informacja jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.

  • Sygnaliście przysługuje ochrona wynikająca z postanowień Ustawy o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r., niezależnie od formy świadczenia pracy (m.in. umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, prowadzenie działalności gospodarczej, wolontariat) oraz formy współpracy z bankiem (kontrahenci).

    Ochroną objęci są również sygnaliści dokonujący zgłoszenia lub ujawnienia publicznego przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego , lub gdy taki stosunek już ustał.

    Ustawa obejmuje ochroną także:

    1. osoby fizyczne, które zgłoszą lub ujawnią publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą,
    2. osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia,
    3. osoby powiązane z sygnalistą,
    4. osoby prawne lub inne jednostki organizacyjne pomagające lub powiązane z sygnalistą (w szczególności stanowiące własność lub zatrudniające sygnalistę);
  • Status sygnalisty jest pochodną dokonania zgłoszenia wewnętrznego lub zgłoszenia zewnętrznego bądź ujawnienia publicznego.

    Dodatkowo, sygnalista powinien mieć uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa.

    Sygnaliście przysługuje ochrona od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego

  • Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

    W przypadku pozytywnej weryfikacji zasadności zgłoszenia jeśli zostało wszczęte postępowanie przed organami władzy publicznej lub zastosowano środki dyscyplinarne dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia postępowania przed organami władzy publicznej/ postępowania dyscyplinarnego i terminu na wniesienie odwołania.

    Po otrzymaniu zgłoszenia Bank przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.

    Zgłoszenie Sygnalisty nie powinno zawierać informacji wrażliwych (np. informacji o stanie zdrowia), takie dane nie będą dalej przetwarzanie i będą niezwłocznie usunięte lub zanonimizowane.

  • Administratorem danych osobowych dostarczanych przez Sygnalistę jest Bank Ochrony Środowiska S.A. z siedzibą przy ul. Żelaznej 32, 00-832 Warszawa, wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 15525, (zwany dalej „Bankiem” lub „Administratorem”).

    Przekazanie danych osobowych i ujawnienie tożsamości jest dobrowolne ,jednak jest rekomendowane w celu sprawniejszego przeprowadzenia postępowań wyjaśniających. t Zachęcamy do przekazywania danych osobowych w Formularzu zgłoszenia w Aplikacji Sygnalista co umożliwi nam objęcie ochroną Sygnalisty zgodnie postanowieniami Ustawy z dnia 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów.

    Zasady przetwarzania danych osobowych

    Dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z wymogami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) ( „RODO”).

    Przetwarzanie danych osobowych: zakres, podstawy i cele

    Dane osobowe mogą zawierać podane przez Sygnalistę informacje dotyczące działalności danej osoby, takie jak stosunki w pracy, zachowania gospodarcze i społeczne.

    Dobrowolne podanie swoich danych osobowych przez Sygnalistę oznacza wyrażenie zgody przez tę osobę na przetwarzanie jej danych przez Bank w celach określonych poniżej.

    Przetwarzanie danych osobowych wskazanych w zgłoszeniu jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Banku jako administratorze danych i wynikającego z Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

    Dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach:

    1. zgłaszanie potencjalnych naruszeń,
    2. weryfikacja zasadności zgłoszonych potencjalnych naruszeń,
    3. przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego,
    4. komunikowanie się z Sygnalistą.

    Prawa Sygnalisty w kontekście przetwarzania danych osobowych

    Sygnalista ma prawo do żądania od Administratora dostępu do danych, ich poprawiania lub usuwania lub ograniczenia przetwarzania jak również przysługuje mu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

    W przypadku, gdy przetwarzanie odbywa się za zgodą Sygnalisty, ma on prawo odwołać zgodę udzieloną w dowolnym momencie na przetwarzanie jego danych osobowych podanych w zgłoszeniu. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, które zostało dokonane na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

    Informacja o odbiorcach danych osobowych

    Organy władzy publicznej

    Dane osobowe osoby fizycznej mogą być przekazywane - w uzasadnionych przypadkach określonych w przepisach prawa - do następujących odbiorców: prokuratury, organów ścigania.

    Inne Spółki w Grupie kapitałowej BOŚ

    Dane otrzymane za pośrednictwem Aplikacji Sygnalista mogą być przekazywane w ramach Grupy kapitałowej BOŚ, jeżeli komunikacja taka jest konieczna do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

    Zmiany

    Niniejsze Zasady mogą ulegać zmianie. Administrator poinformuje o takich zmianach oraz o ich dacie wejścia w życie. Wszystkie zmiany do niniejszych Zasad będą publikowane na stronie internetowej banku.

    Kontakt z administratorem danych osobowych

    W sprawach związanych z przetwarzaniem danych w ramach systemu zgłaszania nieprawidłowości osoby zainteresowane mogą się kontaktować z osobowych pod adresem e-mail: iod@bosbank.pl

  • Bank jako  instytucja zaufania publicznego kieruje się zasadami kultury korporacyjnej, która wymaga przestrzegania prawa. Jeśli  posiadasz informacje o nieprawidłowościach, które mogą stanowić zagrożenie dla działania naszej organizacji, prosimy o ich zgłoszenie.
    Twoje zgłoszenie może pomóc nam w wykryciu niezgodnych z prawem praktyk, chroniąc tym samym nasz Bank przed potencjalnymi stratami finansowymi oraz ryzykiem utraty reputacji.

    W konsekwencji ujawnienie naruszenia może przynieść pozytywne zmiany  dla pracowników i wszystkich osób związanych z Bankiem.

    Gwarantujemy, że zostaną podjęte działania następcze w sytuacji uzasadnionych sygnałów oraz ochrona Sygnalisty przed działaniami odwetowymi.

  • Aplikacja jest przeznaczona do dokonywania zgłoszeń dotyczących naruszeń prawa kontekście związanym z pracą.

    Przez kontekst związany z pracą rozumiemy przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w banku lub na rzecz tego baku, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych.

    Zgodnie z postanowieniami Ustawy o ochronie sygnalistów naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:

    1. korupcji;
    2. zamówień publicznych;
    3. usług, produktów i rynków finansowych;
    4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
    5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
    6. bezpieczeństwa transportu;
    7. ochrony środowiska;
    8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
    9. bezpieczeństwa żywności i pasz;
    10. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
    11. zdrowia publicznego;
    12. ochrony konsumentów;
    13. ochrony prywatności i danych osobowych;
    14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
    15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
    16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
    17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.
  • W przypadku reklamacji i skarg, prosimy o skorzystanie z odpowiednich kanałów. Informacje o składaniu i rozpatrywaniu reklamacji znajdują się w:

    1. regulaminach produktowych,
    2. Zasadach przyjmowania i rozpatrywania reklamacji w Banku Ochrony Środowiska S.A.

    udostępniamy je na www.bosbank.pl i w naszych placówkach

  • Formularz zgłoszeniowy znajduje się pod linkiem:  http://sygnalsqlprd.winad.bosbank.pl/whistleblower

    Po przejściu do strony Formularza zgłoszeniowego pojawią się pola do wypełnienia, w tym  pytania o zakres zgłoszenia oraz inne istotne szczegóły.

    Po wysłaniu zgłoszenia, na ekranie pojawi się komunikat potwierdzający jego przyjęcie. Komunikat  zawiera numer zgłoszenia i kod weryfikacyjny.

    Numer zgłoszenia oraz kod weryfikacyjny należy skopiować, jest on znany jedynie Sygnaliście.

    Bank w Aplikacji Sygnalista potwierdza przyjęcie zgłoszenia w terminie do 7 dni od dnia zgłoszenia.

  • Dla każdego zgłoszenia tworzony jest automatycznie kanał komunikacji, który pozwala na śledzenie postępu w  sprawie i umożliwia dwukierunkową komunikację banku z Sygnalistą.

    W każdej chwili Sygnalista może zweryfikować status zgłoszenia, uzupełnić informacje po wejściu na zakładkę „Sprawdź status zgłoszenia” i wpisaniu numeru zgłoszenia i kodu weryfikacyjnego.

    Bank udziela odpowiedzi do 3 miesięcy od dnia potwierdzenia zgłoszenia.

    Informacja przekazywana sygnaliście zawiera informację na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań.