We wtorek 16 listopada 2021 r. Bank Ochrony Środowiska S.A. podpisał pierwsze umowy z firmami leasingowymi w ramach realizacji programu „Mój elektryk”. Klienci Arval Service Lease Polska sp. z o.o., LeasePlan Fleet Management (Polska) sp. z o.o. oraz Volkswagen Financial Services sp. z o.o. już wkrótce będą mogli uzyskać dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych.
W ramach ścieżki leasingowej Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) „Mój elektryk”, BOŚ udziela firmom i instytucjom dopłaty do kosztów leasingu fabrycznie nowych pojazdów osobowych i dostawczych. Dotacje te mają przyspieszyć proces transformacji transportu w kierunku zeroemisyjnym.
Na podstawie umowy zawartej 8 września br. z NFOŚiGW, BOŚ zaprosił firmy leasingowe do współpracy przy wdrażaniu programu. Nabór leasingodawców prowadzony jest w trybie ciągłym – zainteresowane firmy mogą dołączyć do programu w dowolnym momencie.
— Celem programu „Mój elektryk”jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie oraz wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Zaangażowanie naszego banku w ten przyjazny środowisku projekt prezentuje proaktywne podejście do kwestii zrównoważonego rozwoju. Cieszymy się, że do realizacji tego celu przystąpimy we współpracy z Arval Service Lease Polska sp. z o.o., Volkswagen Financial Services sp. z o.o. oraz LeasePlan Fleet Management (Polska) sp. z o.o. Kolejne umowy współpracy podpiszemy jeszcze w listopadzie — komentuje Wojciech Hann prezes zarządu Banku Ochrony Środowiska S.A.
Maciej Chorowski, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnejpodkreśla z kolei rolę kooperacji w tego typu projektach— Dopłaty do leasingu ekologicznych samochodów zadecydują o sukcesie programu „Mój elektryk”. Chciałbym jednak podkreślić, że w tym programie poza celami ekonomicznymi i klimatycznymi, które przed nami, jeden milowy krok mamy już za sobą. Jest nim zbudowanie sprawnego modelu współpracy pomiędzy sektorami: publicznym, bankowym i leasingowym. „Mój elektryk” to dobry przykład na to, jak może i powinna przebiegać kooperacja szerokiego grona interesariuszy w projektach odpowiadających na konkretną potrzebę środowiskową i społeczną. Dziękuję przedstawicielom BOŚ S.A. i wszystkim naszym partnerom, którzy włączyli się w budowę koalicji na rzecz upowszechnienia „elektryków”. Stale także zapraszam do współpracy inne podmioty – przed nami kolejne duże przedsięwzięcia w zakresie upowszechniania bezemisyjnego transportu i walki o czystsze, zdrowsze powietrze — uzupełnia Maciej Chorowski.
Dopłatami do leasingu mogą być w szczególności objęte: pojazdy zeroemisyjne kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu max. 8 osób) oraz pojazdy kategorii N1 (pojazdy dostawcze z masą do 3,5 t). Wysokość dopłaty do leasingu jest uzależniona od kategorii leasingobiorcy i typu pojazdu.
— Średnio cztery na pięć nowych aut w Polsce trafia do przedsiębiorców - to grupa z największym potencjałem użytkowania także aut elektrycznych. Pamiętaliśmy o tym, konstruując budżet programu „Mój elektryk”, a w tej chwili z myślą o szeroko rozumianym biznesie, uruchamiamy dwie ścieżki dofinansowywania „elektryków” – leasingową i zakupową — komentuje Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej — W biznesie czas to pieniądz, dlatego postawiliśmy na integrację dopłat z już wykorzystywanymi modelami finansowania aut firmowych. W przypadku leasingu wnioski o dopłaty będą składane bezpośrednio w firmie leasingowej. Dzięki temu udało się nam maksymalnie zredukować procedury. Z pożytkiem dla biznesu i środowiska — uzupełnia Artur Lorkowski.
W programie „Mój elektryk” formalności są maksymalnie uproszczone. Obowiązuje zasada „jednego okienka”, tzn. wniosek o dotację i leasing załatwia się w firmie leasingowej, która podpisała umowę z BOŚ. Z dopłat do leasingu mogą skorzystać m.in.: przedsiębiorcy, osoby fizyczne, spółdzielnie i rolnicy indywidualni, jednostki sektora finansów publicznych, stowarzyszenia i fundacje oraz kościoły oraz inne związki wyznaniowe.
— To niezwykle ważny moment dla całej branży wynajmu i leasingu pojazdów. Program dopłat do samochodów elektrycznych dostępny dla wszystkich użytkowników aut może istotnie wspomóc rozwój elektromobilności w Polsce. Nareszcie ekologiczne pojazdy będą bardziej przystępne cenowo. Po uwzględnieniu dofinansowania z programu „Mój Elektryk” nasi klienci zapłacą miesięczną ratę niższą od 300 do nawet 800 zł. Umowę na takich warunkach mogą podpisać wszyscy – od osób prywatnych, przez małe i średnie firmy aż po duże korporacje. Co istotne, klienci, którzy skorzystają z dotacji za pośrednictwem firm leasingujących lub wynajmujących pojazdy, nie będą musieli martwić się o formalności, bo to po stronie usługodawcy będzie ich dopełnienie. Nasi klienci mogą też skorzystać z pakietu Arval GO ELECTRIC i zacząć od testowania auta elektrycznego przez 3 miesiące, a następnie w ramach umowy wliczyć w ratę opłaty za stację ładowania czy wakacyjne auto spalinowe — komentuje Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska sp. z o.o.
— Wszyscy z nas, od rządów po liderów biznesu, mamy obowiązek dbania o naszą planetę. Decyzje i działania, które dziś podejmujemy determinują to, jaką przyszłość zostawimy naszym dzieciom i wnukom. Dlatego LeasePlan zobowiązał się do osiągnięcia zerowej emisji CO2 z zarządzanej floty do 2030 roku. Wspieranie przejścia na mobilność elektryczną to najlepsza inwestycja, jakiej mogą dokonać rządy. Pojazdy elektryczne są jednym z najbardziej efektywnych sposobów walki ze zmianami klimatu. Wraz z programem Mój elektryk, Polska obiera kurs na zrównoważoną mobilność. Bardzo cieszy nas udział w tym programie, który poprzez dotację do zakupu samochodu elektrycznego znacznie obniża koszt jego wynajmu długoterminowego, a tym samym otwiera drzwi dla naszych Klientów do zmiany samochodu spalinowego na elektryczny — komentuje Rogier Klop dyrektor zarządzający LeasePlan Fleet Management (Polska) Sp. z o.o.
— Około 70% nowych pojazdów rejestrowanych w Polsce to samochody firmowe, a ich znaczna część finansowana jest leasingiem. Dlatego cieszymy się, że program dopłat poszerzył się o tę formę finansowania, kluczową dla zmodernizowania parku samochodowego w Polsce. Jako część Grupy Volkswagen i lider rynku leasingu i CFM w Polsce oferujemy już dziś finansowanie aut elektrycznych marek Grupy VW. Dzięki programowi dopłat będziemy mogli wzmocnić ofertę i efektywniej wspierać naszych klientów w wymianie ich floty na pojazdy ekologiczne — komentuje Mikołaj Woźniak, prezes zarządu Volkswagen Financial Services sp. z o.o.
Warto przypomnieć, że w programie „Mój elektryk” od 12 lipca br. w NFOŚiGW trwa nabór wniosków od osób fizycznych chcących otrzymać dotację do zakupionego osobowego samochodu elektrycznego. Nabór potrwa do 31 września 2025 r. Kwota dopłaty sięga w tym naborze 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych (posiadaczy Karty Dużej Rodziny, dalej KDR) – nawet 27 000 zł.
Leasingodawcy zainteresowani współpracą z BOŚ powinni wypełnić wniosek i przesłać go do banku drogą elektroniczną. Wniosek i inne dokumenty, jak i szczegóły na temat programu dostępne są na stronie: www.bosbank.pl/moj-elektryk.