Beata Zagubień
inżynier ekolog
Unia Europejska w ramach wysiłków na rzecz ochrony środowiska wprowadziła Dyrektywę SUP[1] (Single Use Plastics Directive) w 2019 r. Jej implementacja do polskiego systemu prawnego[2] nałożyła na przedsiębiorców dodatkowe obowiązki i sprawozdania, aby firmy ograniczały liczbę wykorzystywanych produktów z tworzyw sztucznych.
Celem Dyrektywy SUP jest m.in.:
- Promowanie alternatywnych opakowań w stosunki do tych z tworzywa sztucznego.
- Zachęcenie konsumentów do rezygnacji z nabywania opakowań z tworzyw sztucznych na rzecz opakowań wielokrotnego użytku.
- Zminimalizowanie wpływu tworzyw sztucznych na środowisko.
Nie zobaczymy już na półkach sklepowych niektórych produktów. Dlaczego? Dyrektywa SUP wprowadza zakaz począwszy od 24 maja 2023r. wprowadzania do obrotu: - wyrobów z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych – trudno brzmi, a to po prostu często stosowane przez punkty gastronomiczne styropianowe opakowania, w które pakowano żywność na wynos, - plastikowych patyczków higienicznych, - plastikowych sztućców, talerzy, słomek, mieszadełek do napojów, - plastikowych patyczków mocowanych do balonów, - styropianowych pojemników na posiłki i napoje. |
Od 01.01.2024 r. przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku zobowiązani są do wnoszenia opłat na rachunek marszałka danego województwa (art. 3n ust. 2)[3] za:
- pojemniki na żywność, w tym na posiłki typu fast food, paczki i owijki, - pojemniki na napoje do trzech litrów, ich zakrętki i wieczka, - kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka, - lekkie plastikowe torby na zakupy, - chusteczki nawilżane, - balony, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego, - wyroby tytoniowe z filtrami i filtry. |
Od 01.01.2024r. w handlu, gastronomii konsument obligatoryjnie ponosi opłaty za opakowania jednorazowego użytku, w których kupuje posiłki i napoje do bezpośredniego spożycia (dotyczy to również automatów sprzedających (vendingowych)).
Przedsiębiorcy objęci zostali obowiązkiem rozliczenia z użytkownikiem końcowym (klientem) przy wydawaniu żywności i napojów w opakowaniach z tworzyw sztucznych.
Rodzaj opakowania | Opłata przedsiębiorcy |
- pojemniki na żywność, w tym na posiłki typu fast food, paczki i owijki | 20 groszy/kg |
- pojemniki na napoje do trzech litrów, ich zakrętki i wieczka | 20 groszy/kg |
- kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka | 20 groszy/kg |
- lekkie plastikowe torby na zakupy (15-50 µm) | 20 groszy/kg |
- chusteczki nawilżane | 3 grosze/szt. |
- balony, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego | 3 grosze/szt. |
- wyroby tytoniowe z filtrami i filtry | 3 grosze/szt. |
Cenę za wydane konsumentowi opakowanie na żywność, napoje, torby ustala przedsiębiorca. Może ona się różnić w każdym punkcie/sieci handlowej czy gastronomicznej.
Przedsiębiorca, oprócz ww. opłat, wnosi również za każdy rodzaj produktów z tworzyw sztucznych tzw. opłatę na Publiczne Kampanie Edukacyjne (PKE), których celem jest podnoszenie świadomości ekologicznej. Informację o Publicznych Kampaniach Edukacyjnych przedsiębiorca składa do właściwego urzędu marszałkowskiego w systemie BDO (Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami, https://bdo.mos.gov.pl/). Stawka opłaty za publiczne kampanie edukacyjne wynosi3:
⦁ 0,05 zł za 1 kg wprowadzanego do obrotu wyrobu wymienionego w pkt 8 załącznika nr 10 do ustawy o opłacie produktowej oraz narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne,
⦁ 0,01 zł za 10 sztuk wyrobów wymienionych w pkt. 5 Załącznika nr 2.10 wprowadzonej do obrotu ustawy o opłacie produktowej,
⦁ 0,01 zł za sztukę wprowadzonych do obrotu produktów wymienionych w pkt 6, 7 i 9 załącznika nr 10 do ustawy o opłacie produktowej.
Oprócz opłat na kampanie edukacyjne przedsiębiorca zobowiązany jest również (od 24.05.2023 r.) do prowadzenia ewidencji oraz składania sprawozdań w zakresie nabytych i wydanych produktów z tworzyw sztucznych. Ma on również obowiązek obliczyć opłatę produktową oddzielnie dla każdego rodzaju produktu – opłacić ją oraz złożyć sprawozdanie do 15 marca za rok poprzedni w BDO3. Pierwsze takie sprawozdanie będzie wymaganie od 24 maja (czyli od dnia wejścia w życie ustawy) i będzie dotyczyło roku 2023. W roku 2025 okres sprawozdawczy obejmie już pełny kalendarzowy rok 2024.
UWAGA! Wyliczonej opłaty produktowej nie wnosi się w sytuacji, gdy łączna roczna wysokość dla wszystkich produktów nie przekracza 100 zł. Podstawę obliczenia opłaty produktowej stanowi masa produktów w kilogramach.
Tabela 1. Zakres informacji objętych sprawozdawczością PKE
Tabela 2. Sprawozdania i które działy jest przedsiębiorca zobligowany do wypełnienia w systemie BDO, w związku z wprowadzaniem i oferowaniem jednorazowych produktów z tworzywa sztucznego.
WAŻNA DATA:
Od 01.07.2024 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani zapewnić swoim klientom alternatywne opakowania wykonane z innych materiałów niż tworzywo sztuczne. Na dziś można już spotkać się w punktach gastronomicznych takie zamienniki opakowań.
Rysunek 1. Ograniczenie plastiku, czyli opłata za opakowania z tworzyw sztucznych[4]
Wpływy z opłat wniesionych przez firmy wprowadzające produkty z tworzyw sztucznych na rachunek marszałka województwa zostaną w wysokości 95% przekazane na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pieniądze te mają być przeznaczone na działania w ochronie środowiska m.in. na gospodarkę wodno-ściekowa, gospodarkę odpadami, ochronę powierzchni ziemi oraz zapobieganiu skutkom zanieczyszczenia środowiska lub ich usuwaniu.
Konkretnym przykładem funkcjonowania Dyrektywy i są wprowadzone przez wielu producentów napojów w plastikowych butelkach zakrętki/wieczka przymocowane do opakowań. Taki obowiązek od 01.07.2024 dotyczy jednorazowych opakowań o pojemności do 3 litrów (butelki i kartony). Część producentów już wdrożyła rozwiązania.
Art.14a ust. 1 Ustawy3 zobowiązuje wprowadzających napoje do zapewnienia, aby opakowania zawierały materiały z recyklingu. Tak więc butelki typu PET muszą być wykonane z tworzyw pochodzących z recyklingu w ilości:
- min. 25% od 2025 r.
- min. 30% od 2030 r.
Podsumowując, wdrożenie Dyrektywy SUP stawia przed przedsiębiorcami szereg nowych obowiązków, mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu tworzyw sztucznych na środowisko. Daty, które należy zapamiętać to 1 stycznia 2024 r. (opłaty i sprawozdawczość) oraz 1 lipca 2024 r. (zapewnienie klientom alternatywnych opakowań). Regulacje te będą mogłyby promować zrównoważone rozwiązania i wspierać gospodarkę o obiegu zamkniętym.
[1] DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/904 z 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko, Dz.U.UE.L.2019.155.1,
[2] Ustawa z dnia 11 maja 2001r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz.U.2020.1903 tj. wersja od 24.05.2023r.),
[3] Ustawa z dnia 11 maja 2001r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (DZ.U.2024.433 t.j. z dnia 22.03.2024),
[4] Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Portal Gov.pl (www.gov.pl) z dnia 20.06.2024r.